Global Gaming tittar framåt trots kaosartat 2019
Global Gaming har sett sina årsintäkter sjunka rejält och har förlorat pengar efter ett tumultartat 2019 då man förlorade sin svenska licens. Företagets VD, Tobias Fagerlund, tror dock att verksamheten kommer vända och att det kommer bli bättre framöver.
Intäkterna för det gångna året landade på 412,1 miljoner kronor, vilket är en minskning på 55% jämfört med 2018. Den stora anledningen till detta var att Global Gamings största del, Ninja Casino som står för 91,8% av intäkterna, under året blev ett casino utan svensk licens.
De nordiska länderna bidrog med 349,8 miljoner av intäkterna trots att man tappade den svenska licensen i juni 2019. Ytterligare 28,5 miljoner av intäkterna kommer från verksamheten i resten av Europa och 33,9 miljoner kommer från B2B-samarbeten. Resten av pengarna kommer från Nano Casino som lanserades i samarbete med Finnplay’s Virtual Interactive i augusti förra året.
Även om operatören inte gått ut med några officiella siffror för aktiviteterna i Sverige går man dock ut med att man fått många nya kunder casino i Finland och Estland, som steg med 69%, till 25 705 personer. Det totala antalet kunder under året steg även det med 105,2%, till 36 932 stycken.
Som ett resultat av uteslutningen från den svenska marknaden sjönk intäkterna med 47,4%, till 190,8 miljoner kronor, vilket totalt gav en vinst på 221,3 miljoner kronor, en minskning på 60%.
Marknadskostnaderna sjönk med 37,9% till 182,9 miljoner kronor, medan personalkostnaderna ökade till 95,3 miljoner trots att man drog ner på anställda och stängde sin svenska teknologihubb och drog ner på sin verksamhet på Malta. Totalt gick driftkostnaderna ner med 16%, till 340 miljoner kronor, men som ett resultat på minskningen av intäkter fick Global Gaming en rörelseförlust på 118,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med vinsten på 148,6 miljoner man gjorde under 2018.
Efter finansiella inkomster och inkomstskatt offentliggjorde Global Gaming en nettoförlust på 122 miljoner kronor för året. Detta efter att man haft ett tufft fjärde kvartal, då intäkterna sjönk med hela 75,9%, till 57,5 miljoner kronor. Medan intäktsrelaterade utgifter sjönk till 20,5 miljoner och driftkostnaderna till 63,6 miljoner, innebar den lägre intäktsbasen att alla inkomster suddades ut av utgifter, och resultatet blev en nettoförlust på 31,6 miljoner kronor för det fjärde kvartalet.
Trots detta säger VD:n Tobias Fagerlund att företagets framtid ser mycket ljusare ut än den har gjort på flera månader.
”Under perioden har våra försök att skapa förutsättningar att lyckas med både våra kortsiktiga och långsiktiga mål fortsatt opåverkade” säger han. ”Vi har slutfört den tekniska flytten till Finnplays plattform, finputsat en delvis ny och mycket mindre organisation och återfått kontrollen av våra kostnader. Inte minst har vi också internt förankrat, lanserat och börjat leverera enligt vår ambitiösa planering som vi gjorde under höstens strategiska arbete”.
Under året har Global Gaming misslyckats med sina överklagande mot beslutet att få deras licens indragen. I januari fick man dock upp hoppet om att kunna få Ninja Casino att bli ett casino med svensk licens igen efter att kammarrätten i Jönköping gett dem rätt att överklaga. Detta uppföljdes snabbt med att Spelinspektionen nekade att återge Ninja Casino licensen som white label-sajt driven av Viral Interactive.
Trots detta säger Fagerlund att operatörens ultimata mål fortsatt är klart: ”Långsiktigt, på några års sikt, är vår strategiska målsättning att ta tillbaka och passera det vi förlorade under 2019. Vår vision, vilken tål att upprepas, är att vara en verkligt global aktör som levererar högklassiga produkter och avkastning genom att vara ansvarstagande, fatta data- och kunskapsbaserade beslut och genom att leverera kvalitet i tid”, förklarar han.
För det kommande året har dock Global Gaming lite mer modesta mål. Nyckeln kommer vara att gå jämnt, vilket är något som Fagerlund tror man kommer kunna uppfylla under den första halvan av 2020, innan man sedan börjar gå med vinst.
Han säger att prestationen i januari, utan att gå in på några siffror, hade levt upp till företagets höga förhoppningar och ser inga anledningar till varför man inte kan förvänta sig att man fortsätter på den vägen. Detta var tack vare en bättre kontroll på kostnader och utgifter. Global Gaming påbörjade 2019 med nästan 210 miljoner kronor i marknadsföringsbudget, något som man nu menar är historia och att man kommer spendera mycket mindre under 2020.
Den teknologiska flytten som operatören gjort när man lagt ut många av sina verksamheter till Viral Interactive gör att Global Gaming har möjlighet att vara mer anpassningsbara under 2020. Verksamheten i Estland och Finland är vinstgivande, trots en liten sänkning under det fjärde kvartalet som man skyller på flytten till den nya plattformen.
“Nu är organisationen på plats och vi tror att vi, trots en ökad konkurrens, kommer att befästa och också stärka vår redan stora marknadsdel på dessa marknader under året. Estland och Finland växte med mer än 50 % under 2019 jämfört med 2018”, säger Fagerlund.
Tillväxten skulle hjälpas ytterligare genom försök att bygga ut Global Gamings varumärken och produkter. Medan Ninja Casino, ”ett mycket starkt varumärke”, skulle fortsätta att ha inflytande på ett antal nya marknader av online casinon, skulle företaget även behöva stärkas upp av ytterligare sportbetting.
Dock kommer detta inte att drivas av Kambi, trots ett avtal som skrevs på i augusti 2018. Fagerlund förklarar att som ett resultat av att Global Gaming blivit uteslutet från den svenska marknaden på obestämd tid och att det ursprungliga avtalet skrivits runt just den marknaden, har man tagit beslutet att avsluta samarbetet.
“Det är en bra bit kvar för oss innan vi har återhämtat oss ifrån 2019 års bakslag och visst är det mycket som kan gå oss emot”, säger han och fortsätter: “Mitt viktigaste besked nu är att det, trots det besvärliga utgångsläget, är väldigt mycket som också går rätt. Vi står fast vid att de processer vi själva kontrollerar går enligt plan och vi tror fullt och fast att när vi om ett år summerar 2020 så är det något helt annat än det år vi nu har lämnat bakom oss.”
“Vi tror på vad vi gör!”, avslutar han meddelandet med.
Rekommenderade Online Casinon
-
Twin Casino
4.9/5Välkomstbonus- Twin Casino lanserade i 2017
- 1000+ casinospel
- VIP-erbjudanden & Dedikerad VIP-kontoansvarig
Till casinotSecure link18+ | Spela ansvarsfullt | www.stodlinjen.se | www.spelpaus.se | Endast för nya spelare | Minsta insättning är 100 kr | Bonusen ger 100 kr eller 50 freespins i Book of Dead och 50 freespins i Starburst | 1x omsättningskrav | Giltig 60 dagar | Regler & Villkor gäller
-
18+ | Spela ansvarsfullt | www.stodlinjen.se | www.spelpaus.se | Minsta insättning är 100 KR | Regler & Villkor gäller
-
Casumo Casino
4.8/5Välkomstbonus- Casumo Casino lanserade i 2012
- 200+ casinospel
- VIP-erbjudanden & Dedikerad VIP-kontoansvarig
Till casinotSecure link18+ | Spela ansvarsfullt | www.stodlinjen.se | www.spelpaus.se | Insättning krävs | Min. insättning 100 kr. | 100% insättningsbonus upp till SEK 2000 | Bonus måste omsättas 30 gånger | Endast nya spelare, bara en gång per hushåll / IP | Regler & Villkor gäller
-
18+ | Spela ansvarsfullt | www.stodlinjen.se | www.spelpaus.se | Regler & Villkor gäller
-
Turbonino Casino
4.6/5Välkomstbonus- Turbonino Casino lanserade i 2020
- 2486+ casinospel
- VIP-erbjudanden & Dedikerad VIP-kontoansvarig
Developers:Till casinotSecure link18+ | Spela ansvarsfullt | www.stodlinjen.se | www.spelpaus.se | Regler & Villkor gäller
-
Frank Casino
4.6/5Välkomstbonus- Frank Casino lanserade i 2014
- 3000+ casinospel
- VIP-erbjudanden & Dedikerad VIP-kontoansvarig
Till casinotSecure link18+ | Spela ansvarsfullt | www.stodlinjen.se | www.spelpaus.se | Regler & Villkor gäller
-
4.6/5Välkomstbonus
- Fastbet Casino lanserade i 2018
- 491+ casinospel
- VIP-erbjudanden & Dedikerad VIP-kontoansvarig
Secure link18+ | Spela ansvarsfullt | www.stodlinjen.se | www.spelpaus.se | Regler & Villkor gäller